Поглед над политическата програма на Има такъв народ

Поглед над политическата програма на Има такъв народ

В тази поредица ще направя дисекция на програмите на политическите формации, които ще поискат гласа ни на идните Парламентарни избори 2021 на 04.04 (разбира се ако не бъдат отложени поради трета вълна от коронавируса).

Класирам ги според потенциала им, определен от социологическите проучвания към датата на писане на тази публикация. Вече разгледах платформата на БСП за България.

Днес, в полезрението ми попада политическа партия “Има такъв народ” на Слави Трифонов. Слава богу, но да не богохулнича, партията на Дългия е публикувала Предизборната си програма в иначе доста абсурдния домейн pp-itn.bg.

В политическите платформи очаквам нещо повече от хвърлени идеи, които нямат покритие. При БСП беше изцяло популизъм, без никаква конкретика (освен за социалните мерки).

Какво се забелязва на първи прочит при ИТН? Програмата се ангажира с ориентировъчни срокове. Има графа “Приоритети” в даден ресор и след това “Как ще го направят“. Но нека тръгнем тема по тема, за да видим какви са приоритетите.

Електронно управление

Идеята е обсъждана, звучи добре, но много малко държави в света разполагат с работеща система за електронно гласуване. Но поне тук имаме волеизявление, че ще бъде въведено в рамките на мандата. Дали ще работи? Скептичен съм.

Сред идеите в този ресор забелязвам дигитализация и участие на гражданите в управлението. Какво се разбира под твърдението, че имаме “конституционно право на самоуправление“? Гражданите ли можем да се самоуправляваме? Така написано изглежда сякаш всяка самостоятелна единица ще има възможност да се меси в управлението на страната. Ако става дума за “местно самоуправление”, другари, от ПП ИТД, изборите са Парламентарни.

Външна политика, Земеделие и Енергетика

Според платформата, демографската криза ще се реши като се опрости процедурата за придобиване на българско гражданство? В тази точка, екипът на Шоуто на Слави ще ни предложи само приказки и нищо конкретно. Предложенията са неприоритетни. От написаното излиза, че държавата има слаби отношения с държави извън ЕС, което не е валидно твърдение.

В сектор Енергетика виждаме още по-блуждаещи мисли. Хем приоритет е зелената енергия, но в същото време се предвижда “запазване на атомната енергетика“?

Безсилието на програмосъздателите продължава и в документа за Земеделие, при който са изброени имена на закони и нищо в конкретика. Например: “Нов закон за българската гора“? И какво ще го правим този закон? Малко по-нагоре са написали емоционално “Кражбата на българската гора трябва да спре!“. Кой, кога и къде краде и как с нов закон ще се превантира кражбата на гори? Въобще самото изречение е абсурдно.

Здравеопазване

Преустановяване на корупцията по всички нива в системата на здравеопазването” – това изречение е есенцията на програмния документ в секция “Здравеопазване”.

Абсурдността продължава и със следното: “Комуникация с обратна връзка между лекар и
пациент
” – в рамките на 3-5 години. Първо: твърди се, че лекарите не умеят да общуват с пациентите или обратното? И чрез система за оплакване, чии права се приоритизират?

От написаното си харесах нещо интересно: “Различни видове здравноосигурителни пакети“. По този начин колкото повече пари внесеш като здравни осигуровки, ще може да ползваш повече или по-качествени здравни услуги. Въпросът е тук дали да бъде променена схемата в процентово изражение? Например, ако сега всички плащаме 5% от възнагражденията си, на практика, сме равноправни. Ако се въведе прогресия при облагането, може да се получи, че една част от обществото ще получи по-ниско качество на обслужване, а оттам и ще се влоши здравната система. Така че подобна реформа, може да счупи повече, отколкото да спомогне. Ако решението е да плащаме като абсолютна сума, вместо в процентово изражение, тогава социалният модел на здравеопазването ще се наруши, защото един вид – каквото си платиш, такова ще имаш право да потребяваш. Следователно най-бедните ще са големите губещи.

Икономика

Ще се абстрахирам от многото правописни грешки в документа, които преобладават в ресор “Икономика”.

Конкурентноспособността на местните производители как е в противоречие на държавните политики? И каква е благоприятната среда за развитие на малките и средните предприятия?

Предприемачеството не се стимулира. Не всеки може и трябва да бъде предприемач.

Споменава се преквалифициране на кадри с държавни средства? Защо това да е задача на държавния апарат? Образованието е личен избор на всеки гражданин. Освен ако не говорим за държавна работа, която да има нужда от кадри, не следва да се харчат пари за подпомагане в тази посока.

Култура, Образование и наука

Както при БСП и тук срещаме Закон за меценатството??? Отново се залага на числа и проценти за финансиране на сектора? Тук се изброяват евентуални законопроекти, които не се уточнява какъв проблем решават.

По отношение на образованието, екипът на шоуто е зациклил на четвъртокласниците. Изглежда, че само в четвърти клас ако не си усвоил основата на българския език – ще повтаряш.

Според “Има такава държава” или “народ”, в училищата няма психолози и педагози, та затова искат да редуцират нетипични поведенчески особености, които не са обясними МЕДИЦИНСКИ, като една от тях е “промискуитетът“. Да попитам, за да се обърне внимание на тези проблемни деца, проблемите им трябва да се обосновават на свръхестественото ли? Въобще, що за изречение е това?

Въвеждане на индивидуално базиран подход, който да посреща поведенческите особености, предлагайки последствия в случаите на
отклонения в поведенията, които не са обясними медицински или по друг начин
, изискващ терапевтична подкрепа

Нататък, с отегчение, откривам че в сектор Отбрана се цели модернизация на Въоражените сили. Питам: такъв приоритет ли са ни те? В “Околната среда” пък срещаме пълно безсилие, ИТН разчита на “регулярно обсъждане” за разходването на средства.

В “Правосъдие” харесах една идея – гражданите да избират “Омбудсмана” на републиката. Нищо, че той няма никакви правомощия и е неформална длъжност. Но пък защо гражданите да не си избират “кресливият рицар“? Още се споменава “електронно правосъдие“, което звучи добре, но как би работило то и дали ще съкрати времетраенето на всеки процес?

Сред бисерите в документите, които все пак трябва да имат представителност в настоящата публикация, по моите скромни разбирания, откриваме думи като “демутризация“, като се твърди че едни лица от политическия спектър имат тесни връзки с криминалния контингент. С това твърдение, документът се превръща в нищо повече от жълт бюлетин, който събира някакви недоказани теории.

Социална политика

Тук очаквам да е грандиозно, поне колкото при БСП.

И така. Стипендия за дисциплина в час? Потребителска помощ? Регистър на педофилите? Ле-ле, тези предложения надминаха и най-смелите ми представи.

Поне от ИТН не са се оляли като БСП с изливане на милиарди от бюджета за всевъзможни социални групи.

Финансова политика

Добре е, че ИТД не залага на прогресивното облагане. В същото време се съобщава за “повишаване на прага за регистрация по ЗДДС“, който в момента е 50 хиляди лева годишно. В много европейски държави, става дума за 100 хиляди евро. Така че смятам е добро облекчение за бизнеса, който тепърва стартира.

Заключение:

Имаше доста комични моменти в програмата. Най-основното, което забелязвам е, че не се предвиждат драстично по-различни промени от заявените от останалите партии. Но от прочетеното, не виждам много допирни точки до платформата на БСП. Така че ИТН по-скоро клони към сътрудничество с десни формации, какъвто е и заявеният им профил, но налице е и залитане към патриотичното говорене, което е типично за крайно десни партии.